Vi passer på dine data

I Min A-kasse indsamler og opbevarer vi kun personoplysninger, når det er relevant og nødvendigt. Vi stiller samtidig store krav til sikkerheden af vores IT-systemer, så de indsamlede persondata til enhver tid er beskyttet bedst muligt.

IT- og informationssikkerhedsniveauet i Min A-kasse gennemgås årligt ved en ekstern revision, som alle a-kasser er underlagt. Når Min A-kasse benytter eksterne leverandører til behandling af persondata, indgår vi altid de nødvendige aftaler for at sikre beskyttelsen af dine oplysninger.

Klik på overskrifterne for at læse mere

Hvornår sletter vi dine data?  

Vi sletter gerne personoplysninger, enten på anmodning fra dig eller automatisk ved udløb af vores generelle slettefrist på 8 år. Fristen på 8 år er betinget af, hvilke oplysninger der er tale om og til hvilket formål de anvendes. Det skyldes at vi er underlagt a-kasselovgivningen og derfor ikke bare må slette persondata.

I Min A-kasse gælder følgende slettefrister:

Som medlem af Min A-kasse vil dine persondata vedrørende din ret til dagpenge, efterløn mv. først blive slettet 8 år efter, at du har nået pensionsalderen. Du kan altså ikke få dine persondata vedrørende dit a-kassemedlemskab slettet løbende.

Som tidligere medlem af Min A-kasse vil dine persondata vedrørende dit a-kassemedlemskab automatisk blive slettet 8 år efter, at dit medlemskab er ophørt med mindre du er omfattet af målgruppen for fortrydelsesordningen i forhold til efterløn. Har du indbetalt til efterlønsordningen vil dine oplysninger dog først blive slettet 8 år efter, at du har nået pensionsalderen.

Ved pensionsalderen eller dødsfald slettes dine personoplysninger vedrørende din ret til dagpenge, efterløn mv. efter 8 år.

Alle øvrige behandlinger af personoplysninger i Min A-kasse der ikke er underlagt a-kasselovgivningen, gemmes i vores interne systemer med brugerafgrænset adgang til statistisk og markedsføringsmæssig brug. Disse personoplysninger slettes også efter 8 år, medmindre du anmoder om at få det slettet inden. 

Vi skal bruge dine personoplysninger for at hjælpe dig -Se her, hvilke data, vi bruger og hvornår

Vi sletter gerne personoplysninger, enten på anmodning fra dig eller automatisk ved udløb af vores generelle slettefrist på 8 år. Fristen på 8 år er betinget af, hvilke oplysninger der er tale om og til hvilket formål de anvendes. Det skyldes at vi er underlagt a-kasselovgivningen og derfor ikke bare må slette persondata.

Som a-kasse er Min A-kasse underlagt nogle særlige forpligtelser, der kræver indsamling af personoplysninger. Vi skal som hovedregel ikke indhente dit samtykke, inden disse oplysninger bliver modtaget eller videregivet. Det står i arbejdsløshedslovgivningen.

Persondata, vi bruger, når vi indmelder dig i Min A-kasse

Vi indsamler følgende personoplysninger i forbindelse med din indmeldelse i Min A-kasse. Oplysningerne bruger vi, når vi hjælper dig (sagsbehandler), og når vi opkræver dig kontingent:

- CPR-nummer

- Fulde navn

- Adresse

- Telefonnummer

- Uddannelsessted

- Arbejdsgiveroplysninger

- Medlemskab af anden a-kasse

- Nationalitet

- Evt. tidligere medlemskab/kontingentrestance hos anden a-kasse

Til samme formål udveksler vi også en række oplysninger med andre myndigheder, kommuner og a-kasser herunder med:

- SKAT

- Beskæftigelsesministeriet

- Udbetaling Danmark

- CPR-registret

- Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)

- Danmarks Statistik

- FerieKonto

- Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring (CKA)

- Kommuner

- Jobcentre og tilsvarende institutioner I andre EØS-lande

- Andre a-kasser

Disse oplysninger udveksles kun, når det er relevant. Det er f.eks. kun under dit medlemskab i Min A-kasse, at vi abonnerer på dine adresseoplysninger fra CPR-registret eller udveksler oplysninger med SKAT, FerieKonto mv.  

Automatiske afgørelser – sommetider er vi en robot

I Min A-kasse bruger vi i visse tilfælde automatiske afgørelser. Det betyder, at vores IT-system automatisk vurderer og godkender modtagne blanketter, såfremt det er muligt – blandt andet på feriedagpengeområdet. Alle komplekse sager eller afslag på ansøgninger vil altid blive behandlet manuelt af en medarbejder i Min A-kasse.

Er du i tvivl om, hvorvidt din sag er behandlet automatisk, er du velkommen til at kontakte os. Hvis din sag er behandlet automatisk, kan du altid få en medarbejder til at gennemse din sag manuelt. 

Lovpligtige samtaler- hvilke persondata bruger vi her?

CV- og rådighedssamtaler

I forbindelse med lovpligtige CV- og rådighedssamtaler har vi brug for de personoplysninger, der allerede fremgår af vores systemer. De kan have betydning for din ret til dagpenge.

Vi indsamler sjældent nye oplysninger til formålet. For at finde dig i vores systemer kan det forekomme, at vi beder om navn, telefonnummer eller fødselsdato. Som udgangspunkt booker du selv tid til samtalerne via Min A-kasses bookingsystem, som er sikret med SSL-kryptering. SSL står for Secure Sockets Layer, som er en globalt anvendt industristandard, som sikrer, at dine data krypteres, så kun du og Min A-kasse har adgang til de indtastede informationer.

Inden samtalerne vil du blive bedt om at oplyse os om tidligere stillingsbetegnelser. Disse oplysninger er tilknyttet dine personoplysninger og indsamles via Min A-kasses Selvbetjening.

Samtaler hos jobcentret

Når Min A-kasses medlemmer ønsker det, deltager Min A-kasse på de lovpligtige fællesmøder på jobcentret. Min A-kasse modtager i disse tilfælde en invitation fra jobcentret via en krypteret e-mailadresse. I Min A-kasses systemer registreres kun, at en samtale har fundet sted, og Min A-kasse tager ikke referat af samtalen.

Som medlem kan du til altid sige nej til, at Min A kasse skal deltage i samtalerne. Dette gøres ved henvendelse til enten Jobcentret eller Min A-kasse. 

Sikkerhed på vores Selvbetjening

Gennem Min A-kasses Selvbetjening kan du indsende dagpengekort, efterlønskort, ledighedserklæringer og meget mere. Du kan også se breve og udbetalingsspecifikationer.

For at benytte Min A-kasses Selvbetjening skal du være registreret i Min A-kasses medlemssystem. Du skal bruge NemID til at logge ind. Min A-kasses Selvbetjening er internt hostet, er sikret med SSL-kryptering og systemet sender og modtager også sikkert oplysninger med Min A-kasses øvrige systemer. SSL står for Secure Sockets Layer, som er en globalt anvendt industristandard, som sikrer, at dine data krypteres, så kun du og Min A-kasse har adgang til de indtastede informationer.

Alle dokumenter og breve i systemet gemmes, så længe du er medlem af Min A-kasse, eller så længe vi stadig har pligt til at opbevare oplysningerne. 

Når du kontakter os på mail, telefon og personligt - hvad sker der med dine persondata?

Telefonisk

Når du ringer til Min A-kasse registrerer vi opkaldets tidspunkt, og hvilken medarbejder, du har været i kontakt med. Disse oplysninger bruger vi, når vi sammen skal finde ud af, hvem du har talt med og hvornår. Vi logger hverken samtalens indhold eller optager samtalen.

E-mail

Når du sender Min A-kasse en e-mail, er der som udgangspunkt tale om en ukrypteret meddelelse, hvorfor vi anbefaler dig ikke at skrive CPR-nummer i mailen og desuden angive så få personoplysninger som muligt i mailen. Vi anbefaler derfor, at du altid benytter dig af vores Selvbetjeningsløsning. Vi opdaterer løbende vores persondatapolitik i overensstemmelse med implementeringen af nye tekniske løsninger.

Alle e-mails sendt til vores hovedmails slettes månedligt på vores servere. En backup gemmes i 5 år efter sletning, som kun kan gendannes af vores IT-afdeling.

Personlige henvendelser

Når du henvender dig til Min A-kasse personligt på vores adresser, behandler vi dine personoplysninger fortroligt. Afleverer du eksempelvis fortrolige oplysninger eller personoplysninger, sørger vi for, at ingen andre får adgang til dem.

Feedback på CV og ansøgninger

Som medlem af Min a-kasse har du mulighed for at få feedback på dit CV og ansøgning af en karriererådgiver. Når du ønsker at få feedback beder vi dig om at fremsende informationerne via vores Selvbetjening.

Vi opdaterer løbende vores persondatapolitik i overensstemmelse med implementeringen af nye tekniske løsninger.

Hvis du vil klage over vores behandling af dine personoplysninger

 

Ønsker du at klage over vores behandling af dine personoplysninger, skal du rette henvendelse til vores IT-afdeling.

Kan vi ikke løse henvendelsen sammen – eller træffes der en afgørelse, som du ikke er enig i – kan du klage til Datatilsynet.


 

 

Min A-kasse

Min A-kasse sætter en ære i både at holde kontingentet nede og servicen i top. Heldigvis er vi blandt de billigste a-kasser i Danmark, samtidig med at Min A-kasse ligger i top på medlemstilfredshed i både MSI og STARs undersøgelser. 

Denne hjemmeside bruger cookies. Læs mere om vores cookies på siden fortrolighedspolitik. Jeg accepterer cookies fra dette website
Accepter