Sådan gør du, hvis du bliver ledig

Det kan være lidt af en jungle at finde ud af, hvad man kan og skal gøre i det danske beskæftigelsessystem. Her vil vi forsøge at guide dig bedst muligt. Vi tror på, at jo bedre du har det, jo bedre fungerer din jobjagt. Derfor er du er altid velkommen til at kontakte os.

Du skal huske at:
(klik på overskrifterne for at læse mere.)

1. Tilmelde dig på jobcenteret

Vi kan først udbetale dagpenge til dig fra den dag, du er registreret som ledig hos Jobcentret. Derfor er det vigtigt, at du tilmelder dig hos Jobcentret allerede den første dag, du er ledig. Det kan du gøre på Jobnet.dk, hvor din tilmelding er registreret, når du modtager en elektronisk kvittering via mail, husk at gemme denne mail som dokumentation. Du kan også tilmelde dig ved at møde op i Jobcentret. Hvis centeret er lukket på din første ledige dag, skal du tilmelde dig på den første dag derefter, hvor jobcentret har åbent. Tilmeldingen er en del af rådighedsforpligtelsen.

På samme måde skal du huske at afmelde dig jobcentret, når du får arbejde af minimum 14 dags varighed, bliver syg i minimum 14 dage eller af andre årsager ikke ønsker at stå tilmeldt jobcentret.

2. Erklære dig ledig i Min A-kasse

Du skal udfylde og sende en ledighedserklæring og Fraværserklæring til os. Du kan udfylde dem direkte i vores selvbetjeningen. Du kan også hente de to erklæringer her, eller du kan få dem udleveret i Jobcentret. Sammen med de to erklæringer skal du vedlægge din opsigelse eller skriftligt redegøre for årsagen til arbejdsophøret.
Vi tilstræber at være færdige med at behandle din ledighedserklæring inden første gang, du skal udfylde dit dagpengekort. Så send det til os hurtigst muligt, da vi skal bruge tid til sagsbehandling. Du behøver ikke at sende os dine lønsedler medmindre du har arbejdet i udlandet. Vi indhenter alle danske lønoplysninger i Indkomstregistret hos SKAT.

3. Opret dit CV på jobnet.dk

Du skal lægge et CV ind på Jobcentrets hjemmeside Jobnet.dk inden to uger fra den dag, du tilmeldte dig som ledig Jobcentret. På denne måde kan din profil matches med de ledige jobs, der er, og måtte komme, i Jobcentrets Job- og CV bank.

Hvis du har brug for hjælp til at udarbejde dit CV, hjælper Min A-kasse dig gerne. Du kan bestille en vejledningssamtale ved at ringe eller skrive til os kontakt. Du kan også få vejledning på Jobcentret.

Godkendelse af CV – se også punkt 4

Når du har oprettet dit CV, skal Min A-kasse godkende, at det lever op til lovgivningens krav. Det gør vi på den CV-samtale, som vi indkalder dig til senest 2 uger efter, at du har registreret dig som ledig på Jobcentret. Det er vigtigt, at du møder op til samtalen, da et godkendt CV er en betingelse for at være dagpengeberettiget. Vi oplever da også, at vores medlemmer syntes det er meget rart at få andre øjne på deres materiale.

For at vi kan godkende dit CV, skal det repræsentere en ’realistisk og seriøs’ tilgang til din jobsøgning. Det skal indeholde oplysninger om:

  • Dine tidligere beskæftigelsesforhold.
  • Hvilke områder, du søger job indenfor.
  • Din uddannelsesbaggrund, kurser m.m.
  • Dine øvrige kvalifikationer, f.eks. pc-kørekort, sprogkundskaber mm.
  • Dine personlige forhold, f.eks. om du har begrænset arbejdsevne.

4. Deltage i CV-møde i Min A-kasse

Du vil blive indkaldt til en CV-samtale i Min A-kasse senest 2 uger efter, at du har registreret dig som ledig. Her vejleder vi dig i din jobsøgningsproces, og gennemgår og godkender dit CV formelt.

Mødet foregår som et fællesmøde, hvor en vejleder gennemgår dine muligheder og pligter som jobjæger. Derefter følger en individuel samtale, hvor dit CV bliver godkendt, og hvor du og vejlederen sammen udarbejder ”Krav til jobsøgning”. 'Krav til jobsøgning' er en fælles plan som danner rammen om din jobsøgning og som indgår i rådighedsvurderingen. 

Vi aftaler hvilken strategi, der umiddelbart bedst understøtter dine muligheder for at komme i arbejde, og evaluerer efterfølgende ved samtaler i a-kassen og i forbindelse med rådighedsvurderinger.

5. Bekræfte din aktive jobsøgning på jobnet.dk

Du skal tjekke dine jobforslag på jobnet.dk, under ’Min Side’ mindst hver 7. dag.

6. Udfylde dagpengekort

Du skal udfylde og indsende et dagpengekort den næstsidste søndag hver måned. Du kan udfylde et elektronisk dagpengekort via Min A-kasses selvbetjening. Dagpengene bliver overført til din bankkonto på den sidste bankdag i måneden. På det første dagpengekort skal du kun redegøre for dine aktiviteter fra den dato du tilmeldte dig som ledig på jobnet.dk. Læs mere om udfyldelse af dit dagpengekort.

7. Når du er kommet i arbejde

Når du er får et arbejde, skal du huske at afmelde dig jobcenteret på jobnet.dk. Dette kan du gøre, så snart du kender din første arbejdsdag.

 

Kommunikation

Jobnet.dk og Min A-kasses selvbetjening vil være de primære kommunikationskanaler, hvor du både vil få og kan sende beskeder. 
Begge steder kan du blive tilmeldt e-mail- og sms-service, således at du kan få direkte besked, når der ligger ’post’ til dig i de respektive indbakker. 

Du kan også altid kontakte os direkte. 

Min A-kasse

Min A-kasse sætter en ære i både at holde kontingentet nede og servicen i top. Heldigvis er vi blandt de billigste a-kasser i Danmark, samtidig med at Min A-kasse ligger i top på medlemstilfredshed i både MSI og STARs undersøgelser. 

Denne hjemmeside bruger cookies. Læs mere om vores cookies på siden fortrolighedspolitik. Jeg accepterer cookies fra dette website
Accepter