Sociale medier

42 % af virksomhederne bruger LinkedIn som rekrutteringskanal og 20 % af virksomhederne bruger Facebook (jf. Ballisager Rekrutteringsanalyse 2016).

LinkedIn
LinkedIn er et uundværligt værktøj til at kommunikere dit ”professionelle jeg” ud til verden og er en kombination af en kæmpe CV-database og et socialt netværk.
En profil på LinkedIn kan hjælpe dig med at:

• Identificere, udbygge og vedligeholde dit netværk
• Finde opslåede jobs.
• Udvide dit overblik over hvor du proaktivt kan søge job uopfordret.
• Udnytte alle dine kontakter og netværk til at styrke din jobsøgning.
• Videndele og signalere faglighed bredt.
• Blive ”fundet” af HR-folk.
• Signalere at du er ”online”, aktiv og engageret i de sociale netværk

Kom godt i gang
1. FOTO: Upload et billede med neutral baggrund, der sender et professionelt signal.
2. SPROG: Vælg det sprog, der er standard i den branche, du sigter mod.
3. OVERSKRIFT: Skriv stillingsbetegnelse, efterfulgt af en kort skarp tekst på 10-12 ord der giver andre lyst til at læse din profil og indeholder
kompetencer, efterfulgt af ”Søger nye udfordringer”. Når du får nye kontakter, bliver din overskrift eksponeret til alle dine nye kontakts egne LinkedIn forbindelser.
4. BRANCHE: Vælg en branche du gerne vil arbejde indenfor og er kvalificeret til.
5. OFFENTLIG PROFIL: Det er navnet på din profil. Du kan vælge at ændre navnet på den, så den har dit eget navn (f.eks. http://dk.LinkedIn.
com/jens-hansen) i stedet for en talkode.
6. BAGGRUND: Start med en kort elevatortale om dig selv. Hvem er du, hvad er dine talenter, hvad brænder du for, og hvad kan du tilføre en virksomhed.
7. ERFARING: Indsæt tidligere jobs, ansvarsområder og succeser - præcis som i et alm. CV.
8. KVALIFICATIONER: Vælg 6-7 ”skills” som dit netværk kan godkende dig for. Gå ind og kvalificer andre af dine forbindelser først – så gør de typisk det samme for dig.


Grupper
Tilmeld dig 5-6 LinkedIn-grupper, der har mange medlemmer fra den branche, du sigter mod, og signalér derved dit faglige engagement og
styrk dit personlige budskab. 

Forbindelser
• Du skal op på mindst 50 forbindelser for, at du opfattes som LinkedIn-aktiv. Jo flere, jo bedre. 
• Søg og forbind med tidligere kolleger, studiekammerater, kunder og venner.
• Søg også på virksomheder. Så kan du både identificere medarbejdere, der har en LinkedIn-profil, og se hvordan du er forbundet med dem.
• Send dem en invitation, og skriv en personlig hilsen i den. Der er plads til 300 tegn.

Aktiviteter
• Gå ind på din profil dagligt og hold dig opdateret på diskussioner, personer og virksomheder, der interesserer dig.
• Før en dialog ud fra gensidig værdi og vær professionel. Det er ikke Facebook!
• Der skal være en anledning for kontakt. Men den må gerne være overfladisk…
• Tryk på ”Synes godt om” eller kommentér på diskussioner og indlæg, som foregår, gerne i form af henvisninger til artikler og lignende.
• Forsøg altid at tilføre noget til personerne i dit netværk, inden du beder dem om hjælp, gerne i form af anbefalinger, godkendelse af
deres ”Skills”, henvisninger til grupper, eller med faglige inputs.
• Gå ind og se på statistik. Hvis der ikke er nogen, der kigger på din profil, skal du nok ændre noget. 

Min A-kasse

Min A-kasse sætter en ære i både at holde kontingentet nede og servicen i top. Heldigvis er vi blandt de billigste a-kasser i Danmark, samtidig med at Min A-kasse ligger i top på medlemstilfredshed i både MSI og STARs undersøgelser. 

Denne hjemmeside bruger cookies. Læs mere om vores cookies på siden fortrolighedspolitik. Jeg accepterer cookies fra dette website
Accepter