Tips til din ansøgning

Formålet med en ansøgning er at blive inviteret til en samtale. Du vil have virksomheden til at læse din
ansøgning og skride til handling. Byde på en kop kaffe og gerne en jobsamtale. Men du skal gøre dig fortjent til den kop kaffe – og samtale.
Du skal give værdi. Du skal byde på noget interessant og unikt. Du skal skrive noget, der giver virksomheden lyst til at invitere dig.
Svar på følgende i starten af din ansøgning – hvorfor er virksomheden interessant, og hvorfor brænder du for stillingen?

De inviterer dig ikke, fordi du er sælger, spiller badminton og er gift på 15. år. De inviterer dig, hvis du kan løse deres problem. Kender du ikke
virksomhedens problem? Så find ud af det ved at nærstudere jobannoncen og se, hvad der konkret søges efter. Brug tid og energi på at
søge informationer om virksomheden, så du lærer den bedre at kende. 

Du kan f. eks. hente informationer på virksomhedens hjemmeside, søge på internettet eller spørge i dit personlige netværk, om de kender
virksomheden eller nogen, som er ansat der. Det er en udbredt misforståelse, at du skal skrive om dig selv i din
ansøgning, og hvad du får ud af at arbejde for virksomheden. Skriv en ansøgning der viser en løsning på virksomhedens problem og giver
virksomheden værdi.

Du giver værdi at skrive, hvad virksomheden får ud af dine kompetencer. Eksempel: I stedet for at skrive: ”Jeg er fleksibel, har salgserfaring og
gode kommunikationsevner… ” bør du konkretisere det ved at skrive, hvordan det kan gavne virksomheden.

Du kan derfor skrive:

”Jeg er fleksibel i forhold til mit arbejdsområde og arbejdstid og griber gerne både små og store bolde – også for kolleger.

"Jeg har salgsfaring indenfor xxxx, hvor jeg med succes har opnået mit budget i over index 125 gennem flere år, og har samtidig skabt forøget
kundetilfredshed." 

"Jeg har flair for at kommunikere produktets tekniske fordel let forståeligt for kunden, hvilket jeg mener vil komme xxxx (virksomhedens) kunder til gode”.

Alle mennesker er forskellige, og du er helt unik. Derfor kan du ikke finde en standardopskrift på en ansøgning. Du er nødt til at skrive med din helt egen stil og stemme. Det er dig, der gør løsningen unik og enestående. Derfor skal du vise, hvem du er. Giv din ansøgning personlighed.

I ansøgningen skal du argumentere for, hvorfor netop du er den rigtige kandidat til jobbet. Du skal svare på, hvorfor du søger jobbet, hvad du
kan tilbyde, og hvordan dine kompetencer kan bruges i stillingen. Ansøgningen skal ikke være en gentagelse af dit CV.

Match af kompetencer og krav

Her skal du fortælle læseren, hvordan du matcher stillingsannoncens krav til faglige og personlige kompetencer. Du skal overbevise læseren
om, at du er den rette person til jobbet. Svar på, hvordan du vil bruge din erfaring og dine kompetencer i den konkrete stilling. Fokusér på
det, som kendetegner dig fagligt og som medarbejder, og underbyg med to-tre konkrete eksempler.

Sprog, form og layout
Det er vigtigt, at din ansøgning fremstår enkel og overskuelig for læseren. Hold så vidt muligt ansøgningen på én enkelt side. Tilstræb
at skrive i et levende og personligt sprog frem for at skrive lange eller formelle sætninger.


Vælg en læsevenlig skrifttype og gå ikke for langt ned i skriftstørrelse.

Det er almindeligt, at virksomhederne foretrækker at modtage ansøgningen som en vedhæftet fil i en e-mail. Skriv ikke din ansøgning direkte i
e-mailen, men brug e-mailen til en kort beskrivelse af det du vedhæfter f.eks.: ”Hermed fremsendes CV og ansøgning til stillingen som...”.

Mange virksomheder anvender dog kun deres eget rekrutteringssystem, hvor man har mulighed for at uploade sin ansøgning og CV.
Få en anden person til at læse ansøgningen igennem, inden du sender den. Slåfejl og uheldige formuleringer sender et signal om, at du ikke
har gjort dig umage og kan betyde, at du bliver valgt fra.

• Vis, at du brænder for jobbet. Én, der brænder for sit arbejde, er betragteligt mere værd end én, der sender den samme ansøgning
til alle virksomheder uden at fortælle, hvorfor de ønsker at arbejde for netop DENNE virksomhed.
• Tro på dine evner og vær stolt af dine resultater – men overdriv ikke
• Skriv, hvad du kan, og udelad det, du ikke kan
• Brug humor med omtanke – du kan nemt blive misforstået



Min A-kasse

Min A-kasse sætter en ære i både at holde kontingentet nede og servicen i top. Heldigvis er vi blandt de billigste a-kasser i Danmark, samtidig med at Min A-kasse ligger i top på medlemstilfredshed i både MSI og STARs undersøgelser. 

Denne hjemmeside bruger cookies. Læs mere om vores cookies på siden fortrolighedspolitik. Jeg accepterer cookies fra dette website
Accepter